Interview met Gijs van Lennep

‘We rijden niet te hard maar remmen te laat’

Hij heeft twee keer de 24 uren van Le Mans gewonnen, vindt dat de koppeling een ouderwets ding is en dat we niet te hard rijden, maar te laat remmen. Aan het woord is Jonkheer Gijs van Lennep (69), voormalig Formule 1 en sportwagencoureur en in 1999 uitgeroepen tot ‘Beste Nederlandse Autocoureur van de Eeuw’. Een goed gesprek met Van Lennep over de noodzaak van rijvaardigheidstrainingen.
Tekst: Joanna Axveld

We remmen te laat

Oké Gijs, brandt maar los. Waarom zijn rijvaardigheidscursussen volgens jou belangrijk? ‘Om te beginnen rijden we in Nederland helemaal niet zoveel te hard, maar we remmen wel veel te laat en we weten niet hoe we moeten remmen.’ Remmen is remmen, zou je zeggen. Je trapt op het pedaal en dat is het wel zo’n beetje. Gijs bestrijdt dat ten zeerste. ‘Bij auto’s met ABS moet je hard op de rem trappen, en blijven trappen. Maar heel veel mensen doen dat laatste dus niet omdat de auto dan begint te trillen. Van schrik laten ze de rem los en dan heb je dus niets meer aan ABS.’

En dan heeft Gijs nog een belangrijke ‘weetfeitje’ als het over remmen gaat: ‘Als je niet kijkt waar je heen wilt tijdens een noodstop knal je zo bovenop je voorligger. Ik noem dat altijd ‘achter je ogen aanrijden’.
Het voordeel van ABS is niet zoals veel mensen denken, dat je eerder stilstaat. Nee, het voordeel is dat je tijdens keihard remmen kunt blijven sturen. Maar wie vertelt je dat tijdens je rijlessen?’

Rijbewijs niet zwaar genoeg

En over rijlessen gesproken; De meeste ongelukken gebeuren door automobilisten tussen de 18 en 25 jaar. Dat komt volgens Gijs doordat het rijbewijs niet ‘zwaar’ genoeg is. Gijs: ‘Cursisten moeten tijdens hun rijlessen leren hoe ze moeten remmen en de meeste rijschoolhouders leren hen dat niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste doen het bewust niet, want dan slijten de remschijven en remblokken van de lesauto’s sneller en dat kost geld. En dan worden de rijlessen weer duurder. De meeste rijbewijsbezitters hebben geen idee hoe lang de remweg van een auto is op droog, nat of glad wegdek. En dat zou wel moeten. Daar gebeuren een heleboel ongelukken door. En iedereen zou in de herfst en de winter winterbanden moeten gebruiken. Dat scheelt wel 55 meter remweg bij 100 km/h op een glad wegdek. Moet je eens bedenken wat een verschil die 55 meter kan uitmaken’.

Zuinig rijden is anticiperen

Een ander onderdeel van het belang van een rijvaardigheidscursus is dat je leert zuinig(er) te rijden. Als je zuinig wilt rijden moet je volgens Gijs ver vooruit kijken, anticiperen. En je moet een automaat aanschaffen want die denkt met je mee. Gijs: ‘Koppelingen zijn ouderwetse dingen. Achterhaald, die moesten ze afschaffen. In een heleboel sportwagens en in de Formule 1 is dat allang afgeschaft, echt een moderne semi-automaat is sportiever dan een handbak. Je kunt flipperen, tegen de pook tikken en dat allemaal zonder koppeling. Als ik met mijn DSG heel rustig optrek dan staat ie bij 50 km/h al in de zesde versnelling. De auto denkt dan: ‘Oh, de baas heeft geen kracht nodig dus schakel ik op’.’

Inhuren voor een training

Op de vraag hoe je Gijs kunt inhuren voor een training antwoord hij: ‘Ik ben geen instituut zoals de ANWB of Prodrive Training. Ik moet het hebben van mond tot mond reclame. En je kunt mij natuurlijk inhuren via Het Instituut Verkeersveiligheid & Voertuigbeheersing Nederland of via Driving Company.  www.ivvn.nl of drivingcompany.nl

Ik heb ook geen website. Maar ik ben echt wel te vinden. Ik geef bijvoorbeeld veel cursussen voor Audi en Porsche. De cursisten leren bocht- en remtechnieken en de verschillen tussen voorwiel, achterwiel en vierwiel aangedreven auto’s. Ik vind het geven van die cursussen heerlijk om te doen, want verhoogde Rijvaardigheid is mijn lust en mijn leven!’

Gijs van Lennep Legend 2011

Op zondag 28 augustus treedt Van Lennep op als gastheer tijdens de Gijs van Lennep Legend. Deze rally wordt al tien jaar georganiseerd door de Culinairie Bilthoven. Zij hebben Gijs gevraagd zijn naam aan deze rally te verbinden. Er kunnen ongeveer 100 klassieke auto’s aan dit evenement deelnemen. De opbrengst van de rally is bestemd voor de Stichting Doe een Wens Nederland.

[block]

Wie is Gijs van Lennep?

Van Lennep begon zijn carrière in 1965 als Formule V coureur. In 1971 behaalde hij een van zijn grootste successen: hij won hij samen met Helmut Marko de 24 Uren van Le Mans in een Porsche 917. Hij zette in dat jaar een afstandsrecord neer dat tot 2010 in tact is gebleven. Hij won onder meer het Europese Kampioenschap Formule 5000 en de Targa Florio. In 1976 won hij opnieuw Le Mans, dit keer samen met Jacky Ickx. In 1999 werd hij uitgeroepen tot ‘Beste Nederlandse Autocoureur van de Eeuw’.

Tegenwoordig geeft Gijs van Lennep verhoogde rijvaardigheidstrainingen voor importeur Pon’s Automobielhandel B.V. (Audi, Porsche) en rijdt hij mee in diverse historische rally’s, zowel in Nederland als in het buitenland. Tevens treedt hij vaak op als ambassadeur voor zijn sponsor ‘State of Art’ bij diverse evenementen.

Mille Miglia met Balkenende

Tijdens Mille Miglia 2011

‘Afgelopen mei (2011) heb ik nog de Mille Miglia in Italië gereden met onze ex-premier Jan Peter Balkenende in een Porsche 550 RS Spider uit 1955. Jan Peter heeft meer dan de helft gereden. Hij vindt autorijden prachtig. Hoewel er wel een wedstrijdelement in de Mille Miglia zit, rijdt je toch puur mee voor het plezier. De sfeer is geweldig en het enthousiasme van de Italianen voor de autosport is echt gigantisch’.
[/block]